Slavný rok 2003

Do redakce našeho webového portálu byla doručena zásilka, která všechny doslova šokovala. To, co se zdálo býti již nenávratně ztraceno, leželo zde před námi. Odborníci jistě již vědí, ano, jsou to ztacené Listy ze slavného roku 2003 od neznémého umělce. Postupně se před námi začali objevovat střípky výjimečné historie, která byla doposud předávána pouze v ústním podání pamětníků. Předkládáme zde exkluzivně celou sbírku Listů společně s rozhovorem, o který jsme požádali odborníka na dílo neznámého umělce, kunzhistorika prof. Bahrázdu, který se se svým týmem výzkumem nálezu Listů podrobně zabýval.

 

redakce: Co nálezu říkáte?

prof B.: O umělecké hodnotě Listů a jejich historickém odkazu nemá smysl vůbec diskutovat. Získali jsem další chybějící díly do mozaiky díla neznámého umělce. Jsem nesmírně rád, že nyní nalezené fragmenty díla budou nyní přístupné všem a že nezůstanou ve sbírkách boháčů nebo překupníků, čehož jsme se po jejich záhadné ztrátě obávali.

redakce: Je na Listech něco zvláštního nebo něco o čem jste dřívě neměli tušení?

prof. B.: Za povšimnutí stojí, že všemi Listy se prolíná odkaz na motiv jakéhosi Zelené údolí. Z toho usuzujeme, že Listy tvoří ucelený umělecký útvar. Zatím přesně nevíme oč se jedná, domníváme se, že se jedná o odkaz na původní místo života umělce. kde měl i své přátele.

Zajímavé na Listech je především spojení výtvarného umění a poezie. Můžeme zde zcela jasně vysledovat prvotní nevyhraněnost autora, motivy a emoce prýští všemi směry ven a pranic zaleží na jejich formě. Zde konkrétně vizuální podoba s veršem, na to pak ale navazovaly další - kostýmy, divadelní skeče, tanec, atd. jak je všichni známe z vyprávění pamětníků. Na tomto poli nás ještě čeké mnoho práce se zmapování celého kulturního odkazu neznámého umělce.

Zastavme se ještě chvíli u textů. První dva listy datované 27.6.2003 a 12.7.2003 jsou psány rýmem střídavým, zbylé dva listy datované 25.7. a 26.7.2003 jsou prány rýmem sdruženým. To není samoúčelné, střídavý rým dává textům údernost a rytmus, například "hraje - směje - nekleje". A vrcholem bezpochyby je spojení "koše - pleše - rozkoše". Naproti tomu rýmem sdruženým si autor již jen pohrává se slovy jako s lehkým vánkem, například "nohy - vlohy" nebo "na klíně - v peřině". Proroctvím hodným Nostradama se zdá býti motiv dětí, který se odráží i v textech "Ať z budoucích malejch Bodlinek nejste cvoci".

redakce: Překvapila Vás něčím kompozice?

prof. B.: Již z dřívějších nálezů víme o určité umělecké rozpolcenosti, tudíž kombinace reálného a imaginárního nás nepřekvapila. Pozoruhodné ovšem je, že jeden z listů je formátově koncipován jinak než ostatní. Zde očekáváme nějaký hlubší význam a symboliku, naše zkoumání je v tomto směru ale teprve na počátku.

redakce: Děkujeme za rozhovor.